måndag 29 september 2008

Sötsur tofu

Jag har införskaffat en grillpanna. Lycka. Jag hittade den för bara 129 kronor, och då var den ändå gjutjärn i bra kvalité. Ett av mina första experiment blev grillad tofu. Nog för att jag prövat grillad tofu innan, men detta var min första gång på gjutjärnspanna.

När en grillar tofu är det viktigaste som finns att marinera tofun innan man grillar den. En kan förstås även använda färdigmarinerad tofu eller rökt tofu, men jag tycker det är roligast att marinera den själv. En god effekt uppnås av en syrlig marinad och en väldigt söt glaze, vilket är vad jag använt här. Det blev en smaskig frukost.



Grillad sötsyrlig tofu
Räcker till cirka ett halvt paket tofu, skuret i 8 skivor

Ett halvt paket tofu (150-200 gram)

Till marinaden:

1 msk japansk soja
0,5 tsk svartpeppar
1 tsk paprikapulver
2 msk citronsaft
1 tsk malen ingefära


Till glazen:

2 msk ketjap manis
2 msk chilisås
2 msk olja
1 tsk paprikapulver
1 tsk lökpulver
0,5 tsk svartpeppar
0,5 tsk liquid smoke
3 pressade klyftor vitlök


Blanda ihop marinaden, häll den över tofuskivorna, och vänd runt dem lite. Låt stå i några timmar eller helst över natten. Blanda ihop glazen och pensla på den på tofuskivorna. Hetta upp din grillpanna (eller grill) och grilla skivorna utan något extra fett. Servera gärna med wokade grönsaker och matvete samt någon god sås.

1 kommentar:

Anonym sa...

är inge vidare på varken tufo och marinader så skönt att jag råkade snubbla in på denna blogg. thanku!