fredag 27 mars 2009

Den godaste kolasås som finns

Uppdatering: Eller vegansk Dulce de Leche om en så vill.

När jag var liten satt jag och kollade på Tina Nordström när hon tog en burk med kondenserad mjölk och lät den ligga i kokande vatten i 4 timmar. När hon öppnade burken fanns där en ljuvlig kolakräm/sås, som, när jag gjorde den, var godare än något jag någonsin smakat. (Nåja. Nästan iaf.)

Sen jag blev vegan har jag funderat på om det inte går att göra om såsen på veganskt sätt. Inte minst för att hemmagjord vegansk kolasås tenderar att vara... sådär. Men eftersom kondenserad sojamjölk inte går att köpa krävdes det lite tankeverksamhet, men resultatet blev inte dumt någonstans. Det är lite krångligt, men snälla, pröva det! Jag lovar att ni inte kommer bli besvikna.

Ledsen att jag inte fixat en bild. När jag gjorde den var jag lite oförsiktig med att titta till såsen under tiden den mikrades, vilket ledde till att det blev några klumpar i den. Såg inte snyggt ut, men var lika gott för det...

Den godaste kolasås som finns

1,5-2 dl

7,5 dl sojamjölk
drygt 1 dl socker
urskrapet från en vaniljstång
en nypa salt


Koka upp alla ingredienser och låt det sjuda tills två tredjedelar av vätskan har kokat bort. Häll över den i en hög, mikrosäker form. Mikra på medelhög värme i två minuter. Ta ut och rör om. Upprepa samma procedur cirka 7-10 gånger, tills såsen antagit en kolaaktig konsistens och färg. Kyl och njut.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror du menar Dulce De Leche.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dulce_de_leche

Adde sa...

Så heter den visst också. Lägger in en update om det.

Robin sa...

Tja.
Vi länkar er om ni länkar oss, ok? :)

Marie sa...

Jag har provat den här nu, och det blev sjukt gott! Dock tror jag att jag mikrade den lite för länge/för hårt, så den blev inte riktigt kola-aktig i konsistensen, utan med kladdig. Men god! Jag ska definitivt göra om det.

fredrik sa...

låter gott. måste bara vräka ur mig ett vegan-hat: när jag var i argentina häromåret tjuvsmakade jag (ovegansk) dulce de leche och jag måste säga att det var en av de äckligaste dessert-items jag någonsin ätit. det smakar absolut inte kolasås, snarare sötat messmör. som jag fattat det smakar vissa dulce de leche-glassar osv i sverige faktiskt ddl, andra mest kola. hursomhelst - en bra anledning att vara vegan :D