torsdag 18 juni 2009

Farfalle med krämig svampsås och ruccola

Den här krämiga pastasåsen får dina smaklökar att dansa vals av lycka. Den får sin mustighet från champinjoner och sting och färg från ruccola. Enkel men god och svår att misslyckas med.



Krämig svampsås med ruccola

250 g champinjoner
olivolja
1 gul lök
2,5 dl havregrädde
2 msk bjäst
1 msk vitvinsvinäger
en åttondels riven muskotnöt
en nypa vitpeppar
en skvätt japansk sojasås
några blad basilika
0,5 dl mkt finmalda cashewnötter
ev. lite vetemjöl
300 g ruccola

Hacka svampen grovt och stek den tills allt vatten dunstat bort. Lägg den åt sidan och finhacka samt bryn istället löken på medelhög värme i några minuter. Tillsätt havregrädden, bjästen, vitvinsvinägern, alla kryddor och nötmjölet. Om såsen känns för tunn så kan du reda den med lite vetemjöl utblandat vatten. Annars rör du genast i svampen och ruccolan och serverar med farfalle.

6 kommentarer:

Rebecca sa...

Vilken bra och mysig blogg ni har :D jättegoda recept!

Bertil sa...

Brukar det inte vara ägg i pasta eller finns det särskild pasta för veganer utan ägg?

Olivia sa...

Bertil: Det är nästan aldrig ägg i torkad pasta, i färsk pasta däremot förekommer det ganska ofta.

Anonym sa...

åh gott gott!
håller på och laga min pasta nu, luktar vääääldigt gott! är inte så förtjust i svamp ientligen men detta var väldigt gott!

Unknown sa...

Tjena!

Tänkte bara säga att jag ska köra det här receptet igen. Det blev kanon förra gången! Fast idag ska jag rosta nötterna först också. =)

/PeA

Anonym sa...

Alltså!
JAg vill bara säga: Jag länner mig helt fräslt. Jag var vegan i 7 år, sen blev jag vegetarian, sen ser jag nu, att det finns ingen anledning att vara vegetarian, för det är så jävla lätt att vara vegan om man inte är så lat. Så jag har bestämt mig för att inte vara så lat. Men vafan, er blogg gör ju hela jobbet ändå! UNDERBART! Vilka fina och smarta recept ni har! Ska börja prova med en gång!
/julia