lördag 8 november 2008

Chocolat

Jag har länge velat skriva ett inlägg om choklad. Choklad är nämligen något av det bästa jag vet. Att trösta sig efter ett dumt matteprov med, att dela med god vän, att avnjuta ihop med en kopp te eller en kopp kaffe - vad som helst.

Men veganer kan väl inte äta choklad?

Från början innehöll choklad förmodligen aldrig någon mjölk men idag är det mjölkchoklad de flesta tänker på när en säger ordet Choklad. Den mjölkchoklad som säljs mest måste utan tvekan vara Marabou's tillsatsstinna variant. Jag blev mörkrädd när jag läste på innehållsförteckningen och slutade att köpa Marabou's choklad till förmån för att då och då unna mig en rättvisemärkt och/eller ekologisk mjölkchokladkaka från t.ex. Divine eller Equal. Och visst är den så mycket godare än Marabou's, och visst kan jag sakna den ibland...

Men att avstå från mjölkchoklad är egentligen inte särskilt svårt för mig; jag behöver bara erinra mig hur jävligt korna i mjölk- och dödsfabrikerna oftast har det. Därtill, som den "gourmet" jag är så vill jag ju att chokladen ska smaka choklad och inte godis! Att äta mörk choklad är såå tillfredsställande. Jag behöver bara en-två bitar för att bli nöjd och chokladkakan räcker oftast i flera veckor.

Men om du nu verkligen gillar mjölkchoklad ska du inte tro att det är kört för det! Det finns nämligen vegansk rismjölkschoklad som smakar nästan som mjölkchoklad - god sådan såklart - utan alltför många tillsatser. Denna kan köpas på Goodstores webshop eller i butiken i Stockholm; http://www.goodstore.se/catalog/index.php?cPath=47_54&sort=2a&page=2 .

Riktig, god, mörk choklad ska enlig mig vara fyllig med en kraftig, något bitter kakaosmak. Allra bäst är den när den smälter på tungan. Dessutom gillar jag choklad smaksatt med olika kryddor, mint eller apelsin. Sedan ska chokladen så långt som möjligt vara ekologisk eller rättvisemärkt, eftersom att kakaobönor och socker är bland de känsligaste råvarorna att odla och människorna som jobbar vid de konvetionella odlingar ofta har usla arbetsförhållanden. Att chokladen kostar några kronor mer tycker jag inte gör något, jag uppskattar bara min choklad mer när jag vet att den är schysst tillverkad och när den blir en verklig lyx. Inget Euroshopper här inte!

Mina ekologiska chokladfavoriter hittills är:
  • Green & Blacks rättvisa (dock ej märkta) Maya Gold och Mint - något bitter ton som är helt underbar
  • Plamils mint/cayenne - härligt len och inte så mörk ton
  • Divines mint - fyllig choklad med mincrisp i

En gång hittade dock jag och Andreas en ännu godare choklad, den godaste jag någonsin smakat!! Tyvärr minns jag inte vad märket hette och tyvärr så var chokladkakan inte ekologisk (ja, en får köpa konventionella varor ifall de är extraordinära!). Dessutom var den hiskeligt dyr - även för mig. Hursomhelst så smakade den spännande av kardemumma och smälte lent och fint på tungan så att jag bara ville ha mer och mer. Jag bara måste hitta den igen. Wish me good luck!

Vilken är din favoritchoklad?

3 kommentarer:

amanda sa...

oj. undrar om jag kan säga någon favorit. choklad är helt otroligt gott och det bästa. jag älskar nötter doppade i mörk choklad, eller green & blacks. så mörk jag hittar!

Anonym sa...

å vad skönt. jag är lakto-ovo-vegetarian som överväger veganlivet, åtminstone ta bort så mkt animalier som möjligt så ofta som möjligt, men just mjölkchoklad är min stora last, trots att jag inser att just mjölken i marabous choklad inte är bra (jag får sämre djurrätts-samvete av den än ett glas ekologisk mjölk) samtidigt som den är såååå god.

men nu fick jag ytterligare en anledning att ta bort ännu fler animalier ur kosten. jag ska beställa hem rismjölkchoklad genast. :)

Olivia sa...

Vad kul att en kan inspirera folk till djurvänligare kost, hihi! Jag tror minsann att jag ska köpa lite rismjölkchoklad jag med snart.