lördag 6 december 2008

Pluggmat?

Linsgryta kan enligt mig vara den bästa maträtten evvah - just för att den gå att variera så mycket. Just den här varianten kom i sin ursprungliga form kom den till en lördagskväll då jag och min vän Louise hade bestämt oss för att plugga matematik hela kvällen. Därmed behövde vi vekligen muntras upp - och vad muntrar väl upp en som att smaska i sig lite god mat som inte kräver allt för mycket jobb?

Linscurry med kokosflingor
1 msk vegetable ghee eller mjölkfritt margarin
1 liten gul lök
2-3 tsk curry
2 vitlöksklyftor
½ dl kokosflingor
4 ½ dl vatten
1 msk tomatpure
1 ½ dl torkade röda linser
1 tsk buljongpulver eller ½ buljongtärning
1 tsk Sambal Oelek (kan uteslutas)

1 nypa socker
Salt


Värm ghee till medelvärme. Hacka lök och fräs den cika 5 minuter tillsammans med curry i gheen. Tillsätt pressad vitlök och kokosflingor. Stek allting under ytterligare några minuter. Var försiktig så att ingenting bränns!

Tillsätt vatten, buljong, tomatpure, Sambal Oelek och linser och låt koka upp. Koka sedan på medelvärme i 20-30 minuter. Späd eventuellt med mer vatten och smaka av med socker och salt.

Jag åt den med pizzasallad och matvete.

2 kommentarer:

amanda sa...

Jag vet inte vilken sort det var, men tror att den var dansk... Ska kolla upp det!!!
Åh, mums. Polkagrisknäck, lägger du upp recept?

Olivia sa...

VeganAmanda:
Okej, tack så mkt :)
Ofc! Om det blir bra, dvs - jag har aldrig testat.